Mess over fatigue

Thursday 30 June 2011

Journal>> medical Research • US

The journal Science has asked the authors of a 2009 research paper, which linked chronic fatigue syndrome to a virus, to withdraw their findings.

It has also published an editorial saying the validity of the study was “seriously in question”. In 2009, a study at the Whittemore Peterson Institute was published in Science which showed DNA from a mouse virus, XMRV, was present in 67 per cent patients with chronic fatigue syndrome, but in only four per cent of the general population.

The authors of the institute, affiliated to the University of Nevada in the US, say they were extremely disappointed and the editorial was premature.

But Science’s editor-in-chief, Bruce Alberts, says at least 10 studies had since failed to reproduce the results claimed by the Institute study.

Move from news to views and get in-depth reports on issues that matter to you, every fortnight.
Subscribe now »

We are a voice to you; you have been a support to us. Together we build journalism that is independent, credible and fearless. You can further help us by making a donation. This will mean a lot for our ability to bring you news, perspectives and analysis from the ground so that we can make change together.

Comments are moderated and will be published only after the site moderator’s approval. Please use a genuine email ID and provide your name. Selected comments may also be used in the ‘Letters’ section of the Down To Earth print edition.

Scroll To Top